Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények
I g a z g a t ó j á t ó l
7570. Barcs, Tavasz u. 3.
…………..sz. napirend
B E S Z Á M O L Ó
A Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények tevékenységéről
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. szeptember 15-i ülésére
Ahogy az eddigi beszámolókban, úgy most is igyekszem összefoglalni az elmúlt egy évben történt legfontosabb eseményeket, és megszabni az előttünk álló legfontosabb teendőket.
Mivel 2010-ben új képviselő-testület állt fel, úgy érzem kötelességem – az új adatokkal – ismertetni azt a környezetet is, amelyben intézményünk működik.
Az elmúlt év legfontosabb eseményei
- Befejeződött az Arany János, a Deák Ferenc Általános Iskola és a Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium épületeinek bővítése, felújítása. A 2011. május 12-i avató ünnepségen részt vett Dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes úr és Dr. Latorcai János úr, az Országgyűlés alelnöke.
Ritka, hogy 3 intézmény felújítása, bővítése és a megújult létesítmények átadása egyszerre történjen meg. A Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények 2007-es létrejöttének egyik célja valósult meg ezzel. Környezetünk jelentős hatással van ránk. Egy új, szép, ápolt környezet inspirálólag hat a diákokra, és a felnőtt dolgozókra egyaránt. Érvényesülhet az újdonság, az igényesség nevelő hatása, formálhatja diákjaink értékőrző, vigyázó szemléletét. A külföldi diákkapcsolatok is méltóbb környezetben folytatódhatnak tovább.
Most is köszönöm az intézmény minden tanulója és dolgozója nevében a polgármester úrnak, a képviselő-testületnek, az önkormányzat dolgozóinak, hogy lehetővé tették számunkra, hogy a munkánkat ezekben az új, felújított épületekben folytathassuk tovább. Az igazi köszönet részünkről az lesz, hogy mindhárom intézményben ugyanazt a színvonalas, eredményes munkát folytatjuk tovább a kollégáimmal, mint eddig, és továbbra is minden tanulóban ápoljuk, fejlesztjük a meglévő különböző képességeket, hogy a gyermekek maximálisan kibontakoztathassák tehetségüket.
- Ha nehézségekkel is és sok kompromisszum árán, de sikerült megoldani, hogy nagyobb bonyodalmak nélkül zajlott az oktatás és nevelés mindhárom intézményben, ahol az építkezés zajlott. Ezért köszönet illeti a dolgozókat és tanulókat egyaránt.
- Ez évben került sor a Felszabadulás utcai tagóvoda felújítási munkáira is, több mint 10 millió forint értékben. Ennek keretében megtörtént a homlokzatfelújítás, a külső nyílászárók és a padlóburkolat egy részének cseréje.
- Az intézmény gazdálkodásáról. Az adatok a féléves állapotokat tükrözik.
Bevételek alakulása:
Saját bevétel előirányzatának teljesítése június 30-án 38 %-os. A térítési díjhátralék: 3 688 e Ft. A hátralékok behajtása évek óta egyre nehezebb.
Működési célra átvett pénzeszközök tételén tervezett összegek 62 %-a teljesült az első félévben.
Az összegek az iskolaalma program, a TÁMOP-os pályázatok (tehetséggondozás, IPR ernyő-program) munkaügyi központ által fizetett bértámogatás, a tanulóknak fizetett ÚTRAVALÓ ösztöndíj, hiányszakmát tanulók részére fizetett ösztöndíj, közcélú foglalkoztatás biztosítására átutalt pénzeket tartalmazza.
Intézményfinaszírozás teljesítése félévkor 53 %-os volt.
Kiadások:
A kiadások teljesítése 53 %-os, mind a személyi juttatás, mind a járulékok, illetve a dologi kiadások tételeken.
Az első félév eltelte után látható, hogy a dologi kiadásokra engedélyezett 310.654 ezer Ft nem elégséges a 15 intézményegység üzemeltetéséhez.
Az önkormányzat és az intézmény a pénzügyi nehézségek miatt több olyan intézkedést is hozott, melynek révén a kiadások csökkenése várható.
2011-ben a BNI létszám-előirányzata 22,5 fővel csökkent. (Ez azt jelenti, hogy 2007. január 1. óta 69 fővel csökkent a létszám. Ez 16 %, vagyis minden hatodik álláshely szűnt meg.)
Augusztus 1-jei hatállyal nem működik tovább az 1. sz. tagóvoda, külön intézményegységként működik tovább a Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium és az Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola.
A Bölcsőde napi nyitva tartása – szintén augusztus 1-től – 12 óráról 10 órára csökkent. A napi térítési díj május 1-jétől 220 Ft-ról 330 Ft-ra emelkedett.
Magasabb létszámmal indíthatók a csoportok és az osztályok is.
Az intézmények lehetőségeikhez képest minden megtettek, hogy csökkenjen a túlórák száma is.
Itt mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy mindezen intézkedéseket a dolgozók zokszó nélkül vették tudomásul.
Mindennek ellenére a nevelési-oktatási intézmények működtetésére biztosított források a színvonal csökkentése nélküli oktatást, nevelést nem teszik lehetővé. Ez nem csak a mi intézményünkre jellemző. A felmerült problémák megoldása intézményi keretek között már nem lehetséges, sőt a fenntartó önkormányzat lehetőségeit is meghaladja. Mindenképpen kormányzati lépésekre van szükség.
- A 2010/2011-es tanév legnagyobb pályázata a közel 100 millió forintos esélyegyenlőségi pályázat volt.
A pályázat alapvető célja, hogy elősegítse az esélyegyenlőség érvényesülését és megerősítse az iskolarendszer esélyteremtő szerepét a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók vonatkozásában.
Várható eredményként csökken a HHH gyermekek szegregációja, megvalósul hátrányaik kompenzálása.
A projekt eredményeiből közvetlenül részesülnek az óvodás, általános iskolás, illetve középiskolás gyermekek, tanulók, különösen a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók. A program előnye, hogy elősegíti az intézményegységek közötti jobb szakmai együttműködést, a gyermek útjának követését az óvodától a középiskoláig.
- A Bölcsődében ebben az évben vártuk, hogy megvalósul a bővítés, felújítás. Erre sajnos nem került sor. Az elmúlt évi adatok indokolttá teszik a bővítést is. (Telítettség 126 %, kihasználtság 101 %.)
- Minden tagóvodában megtörtént a kompetenciaalapú óvodai nevelés bevezetése, a DIFER (Diagnosztikus fejlődést vizsgáló rendszer) mérés alkalmazása a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körében. Az óvodai nevelés programjába beépült az esélyegyenlőségi pályázat programja, és megkezdődött annak végrehajtása.
- Minden külső ráhatás nélkül sikerült elérnünk, hogy 50-50 %-ban jelentkezzenek az elsős tanulók a két általános iskolába, ami visszatekintve az elmúlt 2-3 évre, úgy érzem jelentős előrelépés.
- A magyar Diáksport Szövetség, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Magyar Olimpiai Bizottság minden évben jutalmazza azokat az iskolákat, melyek kiemelkedően szerepeltek az országos diákolimpiai döntőkben. Ez évben a Somogy Megyei általános iskolák közül egyedül a mi iskolánkat díjazták: 165.000,- Ft összegű támogatásban részesültünk, melyet sportszervásárlásra használhattunk fel.
- Hét ország (Anglia, Olaszország, Spanyolország, Belgium, Csehország, Szlovénia, Magyarország) részvételével zajlott 2010. szeptember 27-től október 3-ig gimnáziumunkban az „Európai hét” rendezvény. A Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium mintegy 80 tanulója ezen a héten fogadta vissza külföldi diákpartnerét. A rendezvény két 18-18 ezer Euróval támogatott EU-s projekt zárórendezvénye volt.
- Nyolcadik alkalommal került megrendezésre az országos Angol Nyelvi Verseny 9-10.-es tanulók számára iskolánkban. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium által anyagilag is támogatott versenyt ezúttal a PTE angol nyelvi tanszékének részvétele nélkül egyedül a barcsi gimnázium szervezte és rendezte meg. Az alpolgármester úr által megnyitott rendezvényre az ország minden pontjáról nevezett 900 diákból a legjobb 20-20 tanuló jutott be korcsoportonként. A két rendezvényen részt vevő tanárok, diákok, szülők jó benyomásokkal távoztak Barcsról, intézményünkről.
A szakképző iskolában megtörtént a moduláris szakképzés megszervezése, végrehajtása és sikeresen lezajlottak a modulos szakmai vizsgák is. Örvendetes a lemorzsolódás csökkenése, a tanulólétszám folyamatos növekedése.
A beiskolázás mindkét középiskolában jól sikerült.
- Idén ünnepelte a Boróka néptáncegyüttes megalakulásának 35. évfordulóját. Az ünnepi műsoron bemutatkozott az utánpótlás tánccsoport is.
Alakult egy utánpótlás zenekar azzal a céllal, hogy a Városi Zenekarba zökkenőmentes legyen a beilleszkedés. „Így alkotunk mi!” címmel a grafika tagozatos diákok alkotásaiból tárlat volt látható a Dráva Múzeumban. A tehetséges tanulók mind hazai, mind nemzetközi pályázatokon számtalan díjat nyertek.
- Az egységes Pedagógiai Szakszolgálatnál második éve van iskolapszichológiai tevékenység. A szolgáltatást az intézmények egyre szélesebb körben veszik igénybe. Jól működött a továbbtanulási, pályaorientációs tanácsadás, a tehetséggondozás.
- Ebben a tanévben is nagy gondot fordítottunk a pályázati lehetőségekre. A pályázatokon elnyert pénzek minőségileg javítják az intézmény működését, a meglévő nehézségeket azonban nem tudják orvosolni, mert csak meghatározott célokra fordíthatók. (1 sz. melléklet)
A következő év legfontosabb feladatai:
- Reméljük, hogy a Bölcsődében megvalósul a beruházás, melynek keretében az elnyert 54.800 e Ft-ból egy új csoportszoba és egy sportterem kerülne kialakításra, és felújításra kerülne a régi épület is. Lehetőségünk lenne az igen rossz állapotban lévő játszóudvar rendbetételére, külső udvari, illetve belső játékok vásárlására. Takarékossági szempontok is indokolttá teszik, hogy a személyi feltételeket a gyereklétszám függvényében kell biztosítani. A Bölcsőde mindenképpen megérett a felújításra, ezt az esetleges gyereklétszámban bekövetkező változás sem befolyásolja. Mindenesetre mindent meg kell tenni, hogy a gyereklétszám megfeleljen a pályázat követelményeinek.
A szakmai fejlődés lehetőségeit továbbra is meg kell teremteni (szakmai napok, továbbképzések).
- Az óvodákban fontos feladat a DIFER mérés bevezetése minden óvodás gyermeknél, az ez alapján történő fejlesztés nyomon követése. További fontos feladat a gyermekek differenciált és egyéni fejlesztése, az önállóságra nevelés előtérbe helyezése, mindez kiemelten a tanköteles korban.
Figyelemmel kell kísérni a gyermeklétszám alakulását, és ha szükséges akkor az ebből adódó további költségcsökkentő lépéseket is meg kell tenni.
- Az általános iskolákban továbbra is el kell érni, hogy feszültségmentesen, egyenlő arányban történjen a beiratkozás az elsősöknél. Szükséges a fegyelem további erősítése. Mindent meg kell tenni a 6 osztályos gimnázium elszívó hatásának ellensúlyozására.
Hosszútávon könnyítené meg mindkét általános iskola sorsát, könnyítené a finanszírozást, ha a környező kisiskolákból minél több felsőtagozatos diák járna Barcsra.
- Fontos, hogy a két középiskola a szétválás után zökkenőmentesen működjön tovább. Ehhez figyelemmel kell kísérni az átszervezések végrehajtásának mikéntjét, azok hatásait.
Mindkét intézményben továbbra is nagy figyelmet kell fordítani a beiskolázásra. A gimnáziumban a nyelvvizsgákra, a továbbtanulásra. A szakképző iskolában a hiányzásra, a bukások számára, a fegyelemre.
- Mindkét intézményben – akit érint – fel kell készülni az új oktatási és szakképzési törvényben foglaltak végrehajtására. Az ipari iskolában a vállalkozásokkal, a kamarával naprakész kapcsolatot kell kialakítani, hogy követni lehessen a szakképzésben is bekövetkező változásokat.
- Reméljük, hogy a két fiatal barcsi táncoktatóval hosszú távra stabilizálni lehet a néptánc-oktatást. Külön figyelmet kell fordítani a Boróka néptánccsoport utánpótlására. Elemezni kell, hogy a jelentős óraszámcsökkentés miként hat az iskola működésére, és fel kell készülni az esetleges további változásokra.
- Az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat esetében a legfontosabb, hogy minél rövidebb idő alatt olyan új helyet találjunk – a városvezetéssel közösen – ahol a törvényi előírásoknak megfelelően, lehetőleg plusz költségek nélkül tudják tovább folytatni tevékenységüket.
A Többcélú Kistérségi Társulás pályázatot nyújtott be az iskolapszichológus további foglalkoztatására. Abban bízunk, hogy a pályázat elbírálása eredményes lesz.
Az iskola és környezete
A 2010. október elsejei adatok szerint 447 óvodás, 936 általános iskolai, 571 gimnáziumi, 73 szakközépiskolai és 372 szakiskolai tanuló vesz részt a nevelésben, képzésben. Az alapfokú művészetoktatási intézményben 479 tanuló részesül különféle művészeti nevelésben, oktatásban.
Az óvodákba és az általános iskolákba túlnyomórészt helybeliek járnak (Barcson a két általános iskolában a bejárók aránya 11,2 %), kivétel ez alól a vízvári tagiskola, ahol a bejárók aránya 32,1 %.
A szakközépiskolai, illetve szakiskolai képzésben a bejárók aránya 42,5 %, illetve 57,2 %, a kollégiumi tanulók aránya elenyésző, ami azt jelenti, hogy inkább a közelben lévő falvakból járnak be a diákok.
A gimnázium beiskolázási körzete a Csurgót, Nagyatádot, Szigetvárt tartalmazó félkör: innen jár a tanulók 90 %-a. Itt a kollégisták aránya 41,7 %, a bejáróké 24,4 %. A kollégiumban a kihasználtság 100%-os: 176 fő. Ebből 19 tanuló jár szakközépbe, illetve ipariba.
Barcs és környezete a leghátrányosabb kistérségek közé tartozik. A HH és a HHH tanulók arányát a 2-es sz. melléklet tartalmazza. A 3. sz. melléklet mutatja a régiós, illetve országos adatokat. Közép-Magyarországon a legkedvezőbbek, Észak-Alföldön a legrosszabbak ezek a mutatók. A mi régiónk csak Észak-Magyarországot előzi még meg, ahol közel hasonlóak a paraméterek az észak-alföldihez.
Az adatok szerint az intézményben rendkívül magas a hátrányos helyzetben lévő tanulók aránya. Ezt tükrözik vissza a kompetenciamérések eredményei (4.sz. melléklet).
Ugyanakkor úgy gondolom tanulságos megnézni az érettségi és szakmunkásvizsga eredményeket is. (4., 5., 6. sz. melléklet)
A kompetenciamérésből adódó kiemelt fejlesztési feladatok:
- A tudatos tervezés érdekében a mérési eredményeket elemeznünk kell tanulónként, osztály és feladatszinten.
- A HHH és SNI tanulók mérési eredményeinek tanulónkénti kigyűjtése, feldolgozása.
- A képességeloszlás szempontjából az alapszintet el nem érő gyerekeknek célzott fejlesztést kell kidolgoznunk, ahol differenciáltan, személyre szabottan kapnak feladatot.
- Az eredményes fejlesztéshez, az eredményesség növekedéséhez fejlesztési tervet készítünk.
- Új módszerek, feladattípusok alkalmazása, tudatos és tervezett egyéni fejlesztés végzése abból a célból, hogy a hozzáadott pedagógiai érték növekedhessen.
- Feladatunk továbbá a jó eredmények megtartása, továbbfejlesztése is.
A minőségfejlesztő csoport ebben az évben is mérte a tanulók, szülők, pedagógusok és alkalmazottak elégedettségét. A felmérés eredményeit a 7. 8. 9. sz. mellékletek tartalmazzák. A minőségfejlesztő csoport vizsgálatai alapján a következő év legfontosabb feladatai.
- A korszerű tanulásszervezési eljárások, az IKT-s tanítási gyakorlat alkalmazása, hogy a tanulókban erősítse a pozitív attitűdváltozást az iskolához és a tanuláshoz való viszonyban.
- A magatartás és a fegyelem javítása érdekében egységes követelményrendszer kialakítása, következetes megvalósítása a Házirend előírásainak betartása és betartatása.
- Tanári együttműködésen alapuló egységes követelményrendszer kialakítása és alkalmazása a tanulói teljesítményértékelésben.
- A mentálhigiénés tevékenységek további alkalmazása.
- Teljesítményértékelés működtetése az IMIP-ben kialakított és elfogadott eljárásrend alapján.
Barcs, 2011. augusztus 30.
Kincsei János
igazgató
Határozati javaslat:
Barcs Város Képviselő-testülete a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények tevékenységéről szóló beszámolót elfogadja.
Felelős: Karvalics Ottó polgármester a határozat közléséért
Határidő: értelem szerint
Barcs, 2011. szeptember 1.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
1. sz. melléklet
2010. július 1. óta elnyert pályázati pénzek.
TÁMOP-3.4.3-08/2-2009-0122 Tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben.
A pályázaton elnyert összeg: 19 088 234 Ft.
TÁMOP-3.4../B/08-1-2009-0117 Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben.
A pályázaton elnyert összeg: 8 485 712 Ft.
TÁMOP-3-3-7-09/1-2009-0019
IPR Ernyőprogram a barcsi kistérség általános iskoláiban, óvodáiban, középiskoláiban.
A pályázaton elnyert összeg: 36 507 650 Ft.
Arany János Általános Iskola: COMENIUS Iskolai együttműködések projekt az „Egész életen át tartó tanulás program”
A pályázaton elnyert összeg: 4 522 872 Ft.
Vikár Béla alapfokú Művészetoktatási Intézmény: Alapfokú művészetoktatás támogatása: 1 960 000 Ft.
Deák Ferenc Általános Iskola: Esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések és az integrációs rendszerben résztvevő intézményekben dolgozó pedagógusok támogatása.:
2 774 760 Ft (2010. évi)
4 163 430 Ft (2011. évi)
ÖSSZESEN: 77 502 658 Ft
7. sz. melléklet
8. sz. melléklet
9. sz. melléklet