Barcs Város Önkormányzata
Városgazdálkodási Igazgatóság
Igazgatójától
7570 Barcs, Széchenyi u. 48.
Tel.: 82/463-143
………… sz. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Beszámoló Barcs Város ÖnkormányzataVárosgazdálkodási Igazgatósága
Lakásgazdálkodási tevékenységéről
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. július 28-i ülésére
Tisztelt Képviselő-Testület!
A Testület által elfogadott 2011 évi munkatervben a 2011 júliusi 28-i testületi ülés napirendjébe vették fel a lakásgazdálkodási tevékenységről szóló beszámolót. Tevékenységünket az alábbiakban foglaltam össze:
A Városgazdálkodási Igazgatóság a lakásgazdálkodással kapcsolatos feladatokat az Önkormányzat rendelkezésére álló lakások és helyiségek bérletéről szóló 7/2004. (II. 27.) számú rendelete (továbbiakban: lakásrendelet) 49. § -a alapján végzi.
Jelenleg a 221 bérlakásból 200 van kiutalva, 21 üres.
Az üresek közül :
- Darányi u 24
|
1
|
bontása indokolt lenne
|
1
|
költségesen felújítható
|
- Belcsa u. 17
|
4
|
bontása indokolt lenne
|
- Bajcsy-Zs. u. 2
|
1
|
költségesen felújítható
|
- Bajcsy-Zs. u. 27
|
3
|
közmű hiányzik
|
- Köztársaság u. 1
|
1
|
gázóra, villanyóra hiányzik
|
- Klapka u. 28
|
2
|
villanyóra hiányzik, költségesen felújítható
|
- Nagyhíd u.1
|
1
|
villanyóra hiányzik
|
- Hősök tere 2
|
2
|
gázóra hiányzik,
|
1
|
költségesen felújítható
|
- egyéb
|
5
|
kisebb felújítás, tisztasági festés után kiadható
|
A lakások nyilvántartását a 2010 évi ellenőrzés napra kész állapotban találta. Az ellenőrzés során ellenőrizték iratanyagokat, melyek tartalmazták a bérleti szerződést, a beköltözéskor felvett leltárt, és a közüzemi átjelentő lapot, az értesítéseket, az ügyféllel történő levelezések iktatásra kerültek. A lakók adatainak aktuális helyzetéről az általunk vezetett számítógépes nyilvántartása alapján pontos és gyors tájékoztatást tudtunk adni.
Az ellenőrzés javaslata alapján a szerződésmintát módosítottuk és 2010. október 1-jétől az újonnan megkötött bérleti szerződéseket ezek alapján kötöttük.
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (Lakástörvény) 20. § alapján a jogcím nélküli lakáshasználó nem lakbért, hanem lakáshasználati díjat köteles fizetni. Ennek alkalmazási módját Barcs Város Önkormányzata Képviselő-Testülete 7/2004. (II.27.) rendelete - az önkormányzat rendelkezése alatt álló lakások és helyiségek bérletéről – 6.§-a tartalmazza.
A lakáshasználati díj használata egy példán bemutatva az alábbi plusz terheket rója a lakóra és a VgIg-ra - ami nagy valószínűséggel behajthatatlan tartozássá minősül.
|
emelkedés csak lakbér kiszámlázásával
|
emelkedés lakáshasználati díj alkalmazásával
|
különbség
|
Peresítéskori hátralék 2007.08.31:
|
332 374 Ft
|
332 374 Ft
|
0 Ft
|
Díjtartozás 2011.06.30.:
|
1 378 414 Ft
|
3 702 442 Ft
|
2 324 028 Ft
|
Ügyvédi díj (5%):
|
68 921 Ft
|
185 122 Ft
|
116 201 Ft
|
Fizetési meghagyása ( 3 %):
|
41 352 Ft
|
111 073 Ft
|
69 721 Ft
|
Végrehajtási lap kibocsájtás (1%):
|
13 784 Ft
|
37 024 Ft
|
23 240 Ft
|
Végrehajtási díj értéktőlfügg. (6-12 %):
|
124 057 Ft
|
333 220 Ft
|
209 163 Ft
|
VgIg költségei
|
248 115 Ft
|
666 440 Ft
|
418 325 Ft
|
Késedelmi kamat:
|
131 977 Ft
|
265 449 Ft
|
133 472 Ft
|
Lakó tartozásállománya 2011.06.30.
|
1 758 506 Ft
|
4 634 331 Ft
|
2 875 825 Ft
|
Ezért javasoljuk a rendelet módosítás során a lakáshasználati díjra vonatkozó rész felülvizsgálatát.
A nem rendeltetésszerű használat megakadályozása érdekében „Lakáshasználat ellenőrző nyomtatvány” mintát dolgoztuk ki és alkalmazásba vettük, a lakásban együtt-élők családjogi, vagyoni, és egyéb kapcsolatainak ellenőrzésére nincs jogkörünk.
Az ellenőrzésekbe közcélú foglalkoztatottat vontunk be, az önkormányzat illetékes ügyintézője 1-2 alkalommal volt jelen.
A lakbérek nemfizetése, a lakások, közös helyiségek nem rendeltetésszerű használata, illetve rongálása esetén a lakástörvény 24.§ (1) bekezdése alapján haladéktalanul kezdeményezzük a bérleti szerződés írásban történő felmondását és peresítünk.
A közös költség megállapításához önköltségszámítást végeztünk. A 88 lakás esetében annak számlázásához először a tulajdonosok által elfogadott SZMSZ-re van szükségünk, Ezt elkészíttettünk, de a társtulajdonosok nem írták alá ezért bírósági úton kell elfogadtatnunk.
Az ellenőrzés javaslatai között szerepelt tűzvédelmi gyakorlat végrehajtása a 88 lakásos társasházban. Felvettük a kapcsolatot a Tűzoltósággal. Mivel a Tűzoltóság tűzvédelmi gyakorlatait 1 évre előre tervezni és jelenteni kell, ezért ún. „helyismeretszerző gyakorlatot” fognak végrehajtani.
Régebben a kezelésünkben levő önkormányzati bérlakások fenntartása az úgynevezett front munkákra a kisebb és sürgős javításokra korlátozódott. A lakások magas hibaelhárítási, javítási költsége évről évre folyamatosan nő. Rendszeresen visszatérő feladatok: Klapka u. 28-30, Bajcsy-Zs u. 2 szippantása, Bajcsy 23,27, 31 valamint a Hősök tere, Széchenyi 10, Arany J. 20 visszás szennyvízágak miatti dugulások, 88 lakásnál lépcsőházi világítások (égőket és lámpákat rendszeresen ellopják, kapcsolókat összetörik, zárakat tönkre teszik) a Klapka 28-30, Széchenyi u.10 a nagyobb esők alkalmával beáznak. A 88 lakásnál a tornyok cserepei nagyobb szél esetén rendszeresen kimozdulnak, aminek a javítása költséges, mert csak daru bérlésével javítható. Ezen feladatokat a karbantartó a részleg megszűnése után helyi vállalkozóktól rendeljük meg. A javításokat viszont hosszabb határidővel végzik el a vállalkozók előre tervezett munkái miatt.
Belcsapuszta 17-ben a három lakott lakás állapota is rendkívül veszélyes, kiürítésük és elbontásuk indokolt.
A lakások állapotát és felújításuk költségeit – mivel azokat kiköltségeltük és jelentős anyagi forrásokat igényel ami saját költségvetésből nem tudjuk megoldani - jeleztük az Önkormányzat felé. Jelenleg azon lakásoknál ahol a lakbéreket rendesen fizetik minden javítást elvégzünk, a hátralékosoknál csak a legszükségesebbeket.
A lakbért nem fizetők közműtartozásokat is felhalmoznak. A DRV 2010 novembere óta többször jelezte, hogy tulajdonosnak fog számlázni (a tartozások mértékéről nem kaptunk tájékoztatást személyiségi jogokra való hivatkozással, csak a tartozók neveit adták meg. Több leolvasást végeztünk az óraállások pontosítása érdekében, elértük, hogy a DRV is pontos - általunk leolvasott - óraállásokat rendelte az almérőkhöz. A nem fizetők fogyasztásának főmérőre való terhelése ügyében azonban nem jutottunk előbbre - azt a szolgáltató törvényi alapon elutasítja - ezért várhatóan a következő számlázási időszakra már a főmérőkre terhelik a felmondott szerződések fogyasztását.
A felmondott vízszerződések az alábbi megoszlást mutatják:
|
lakott
|
leadott lakás
|
88 lakásos tömb
|
|
|
bérlakás
|
27
|
5
|
19 lakás Kft
|
3
|
|
Felmondásra értesítést kaptunk (még nem felmondott)
|
12
|
1
|
egyéb bérlakások
|
17
|
3
|
egyéb saját tulajdon VgIg főmérőn
|
3
|
|
Az EON (gáz, áram) tájékoztatás nélkül a legkisebb hátralék esetén is ( 16.000 Ft) leszereli a mérőórát és megszünteti a szolgáltatást. A leszerelt gáz és villanyórák újra visszakötése költséges, csak terveztetés után végrehajtható. Azok visszaszerelése tervezéssel együtt 100 000-150 000 Ft többlet költséget von maga után és időben 4-6 hónapot vesz igénybe.
A szolgáltató által leszerelt mérőórák megoszlása:
|
Üres lakások
|
Lakott lakás
|
Villany óra nincs
|
10
|
7
|
Gázóra nincs
|
6
|
5
|
Festés mázolás szükséges
|
18
|
|
Felújítandó ( nyílászárók, burkolatok)
|
15
|
|
A leszerelt villanyórák helyére az utóbbi időben az Eon kártyás órákat szerel vissza.
A lakásokat sokan elhagyják felújítás nélkül. A következő kiutalás előtt azt fel kell újítanunk vagy az új lakóval megegyeznünk a felújítás költségeinek megosztásáról. Ezeket a költségeket a követelésünkhöz írjuk, de ezek behajtása kétséges.
Az önkormányzati bérlakások külsőfelújítását, karbantartó jellegű festését, tetőjavításait már nem lehet tovább halogatni, 2012-től tervezni kell vagy az Önkormányzat vagy intézményünk költségvetésében, mert annak elhalasztása komoly állagromlást idézhet elő.
A három éve elkezdett peresítések, az állandó utánajárás következtében az intézmény fennállása óta 2010 évben először csökkent az év során a tartozásállomány. A kilakoltatási moratórium hírére valamint néhány hátralékos szerződésének megújítása után a lakók fizetési hajlandósága ismét csökkent.
2011-ben a Képviselő-testület több felmondott és peresítés alatt lévő lakást újra kiutalt a lakóknak, ezzel ezen esetekben újra kell kezdenünk a peres eljárást, a bérlőkben pedig azt tudatosítja, hogy nem kell változtatni a fizetési morálon - a tartozásállomány nőtt.
Megnevezés
|
2008. év
|
2009. év
|
2010. év
|
2011. 06.30.
|
(eFt)
|
Nyító hátralék év elején
|
25 934
|
31 354
|
34 384
|
29 901
|
Lakbér előírás
|
35 398
|
33 899
|
33 785
|
17 366
|
Lakbér bevétel
|
29 978
|
30 461
|
35 625
|
15 381
|
Törlés (nem behajtható)
|
0
|
408
|
2643
|
0
|
Lakbértartozás év/félév végén
|
31 354
|
34 384
|
29 901
|
31 886
|
Éves változás
|
5 420
|
3 030
|
-4 483
|
1 985
|
A lakásbérleti szerződések felmondását, a lakbértartozások bírósági behajtását, végrehajtói érvényesítést folyamatosan végezzük.
219 lakásból 2011.06.30.-i állapot
|
|
|
Lakásszám (db)
|
nincs tartozása
|
|
|
78
|
Bérlői tartozás
|
|
|
120
|
ebből: - letiltás
|
|
|
3
|
- kilakoltatásra ítélet(végrehajtási szakasz)
|
|
22 / 9 lejárt
|
- lakbér peresítés
|
|
|
12
|
- lakásbérlet felmondva
|
|
|
58
|
- lakásbérleti szerződés lejárt
|
|
|
12
|
- kilakoltatásra előleg megfizetve
|
|
|
5
|
|
|
|
|
üres lakás
|
|
|
21
|
|
|
|
|
kiköltözött, tartozik
|
|
|
33
|
ebből:-letiltás
|
|
|
7
|
- nem behajtható
|
|
|
1
|
- folyamatban levő per
|
|
|
26
|
- tartozás ingatlanra terhelve
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
A lakók 64%-a bír valamilyen háralékkal, melyek összege 16 Ft és 1 367 098 Ft között van. A tartozások megoszlását az alábbi táblázat mutatja.
|
bérlakásban lakók
|
kiköltözöttek
|
lakás
|
tartozásállomány
|
lakás
|
tartozásállomány
|
túlfizetése van
|
19
|
- 113 195 Ft
|
-
|
-
|
nincs tartozása / kifizette
|
59
|
0 Ft
|
4
|
-
|
100 000 Ft alatti tartozás
|
78
|
2 776 448 Ft
|
8
|
468 367 Ft
|
100-300 eFt közötti tartozás
|
26
|
4 391 739 Ft
|
8
|
1 805 106 Ft
|
300 eFt feletti tartozás
|
16
|
11 881 650 Ft
|
18
|
10 676 435 Ft
|
összes tartozás 06.30.
|
|
18 936 642 Ft
|
|
12 949 908 Ft
|
lakbértartozás mindösszesen
|
31 886 550Ft
|
2007-től a fizetési felszólításokon túl a tartozókat kényszerhelyzetbe hozzuk és nemfizetés esetén a lakásbérleti szerződéseket felmondjuk, majd bírósági úton kezdeményezzük a lakás kiürítését. A Bírósági döntéssel kezünkben, a végrehajtói díj megfizetésével kezdeményezhetjük a végrehajtónál a lakás kiüríttetését.
A tömeges kilakoltatás elkerülése és a befizetések növelése érdekében lehetőséget biztosítunk a tartozás részletekben való fizetésére is. Ha a lakó vállalja a havi rendszeres törlesztést, akkor a bírói ítéletet addig nem adjuk végrehajtásra amíg lakó vállalását tartja.
Nyilatkozat száma
|
Vállalását betartotta
|
Vállalását részlegesen betartotta
|
45
|
11
|
34
|
Továbbra is előnyben részesítjük köz-foglalkoztatásban azokat a hátralékosokat, akik vállalják a tartozás csökkentését. Így a programok idején rendszeresen 5 – 15 fő fizeti tartozását.
Összegezve:
- A lakásgazdálkodás rendkívül szerteágazó feladatot ad a Városgazdálkodási Igazgatóságnak, amit igyekszünk gyorsan és gyakorlatiasan elvégezni, mivel minden lakónak a saját lakása a legfontosabb.
- A bérlakások jelenlegi kiutalási módja a lakók fizetési hajlandóságát nem javítja. A kilakoltatások megkezdésével (véleményem szerint 4-5 hangadó) a fizetési fegyelem növelhető.
- A befizetések hiányában csak a hibaelhárító javításokra jut pénz, az állagmegóvásra már nem, azt a következő költségvetésbe tervezni kell.
- A lakásrendelet előírásait betartva a nemfizetők hátralékai és a Városgazdálkodási Igazgatóság által kifizetendő költségek is növekednek, a behajtás bizonytalan.
- Ma a rendesen fizető lakók nincsenek előnyösebb helyzetben mint a nemfizetők.
- Az Közmű-szolgáltatók a mérőórák leszerelésével, főmérőre való terheléssel próbálják az adósságnövekedést megállítani. Így becsülni sem lehet a rejtett tartozásállomány nagyságát.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Városgazdálkodási Igazgatóság lakásgazdálkodási tevékenységéről szóló beszámolót fogadja el.
Barcs, 2011.07.12.
…………...………………
Ungvári Zoltán
Igazgató
Határozati javaslat:
Barcs Város Képviselő-testülete Barcs Város Önkormányzata Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről készített beszámolóját elfogadja.
Felelős: Karvalics Ottó polgármester a határozat közléséért
Határidő: értelem szerint
A határozati javaslatot törvényességi szempontból felülvizsgáltam.
Barcs, 2011.07.12.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
M Ó D O S Í T Á S
Barcs Város Képviselő-testülete 2011. július 28-i ülésének 2. számú,
„Beszámoló a Barcs Városi Önkormányzat Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről” című napirendi pontjához
Az előterjesztés 1. oldalán a bérlakások száma tévesen került feltüntetésre. Helyesen:
Jelenleg a 220 bérlakásból 198 van kiutalva, 22 üres.
Barcs, 2011. július 22.
Ungvári Zoltán s.k.
Igazgató